keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Peuranpyytäjien nimiä


Peuranpyytäjien paikannimiä Inarissa


Inarinsaamelaiset elivät pitkään pyyntielinkeinoista, sillä karjatalous ja poronhoito nousivat merkittävään asemaan vasta 1800-luvun jälkipuoliskolla. Vielä 1700-luvulla ja 1800-luvun alussa peuranpyynnillä oli keskeinen merkitys elinkeinojen joukossa kalastuksen rinnalla. Tämä pyyntikansan perintö tulee hyvin esille myös Inarin paikannimissä.

Metsästys on ollut tärkeä osa inarinsaamelaisten elämää näihin päiviin asti, mutta peuranpyynnillä on ollut siinä oma erityinen sijansa. Viimeiset dokumentit siitä, miten peuroja pyydettiin Inarissa ovat 1800-luvun puolivälistä. Vielä 1840-luvulla peuranpyynnistä puhuminen oli Åbo Tidningar -lehden (1841, Nr. 46, s. 3) mukaan inarinsaamelaisille kaikkein mieluisin ajanviete: 

"Den fångst, hvarvid Lappen med hela sin själ hvilar, är vildrensjagt; man behöfver ej mer än väcka fråga derom, för att sätta honom i sitt element – –"
 ['Se metsästys, johon saamelainen koko sieluineen syventyy, on peuranpyynti; ei tarvitse kuin nostaa aihe esille saattaakseen hänet omimpaan elementtiinsä']



Inarin paikannimet, joissa on sana kodde, goddi tai peura. Lähde: Kansalaisen karttapaikka.





Kun katsoo esimerkiksi Kansalaisen karttapaikka -internetpalvelussa, missä Inarissa on paikannimiä, joissa esiintyy sana kodde, goddi tai peura, saa nähtäväkseen melko mielenkiintoisen kartan. Nimiä on paljon Ivalosta itään aina Nellimin seudulle asti sekä siellä täällä tunturialueilla, mutta ei lainkaan kunnan koillisosassa. Siellä on kuitenkin esimerkiksi sellaisia paikannimiä, joissa esiintyy sana kaareeh tai karekki~kirakka (< koltansaamen kââʹreǩ), joka on peurahirvaan nimitys, joten peurat ovat kyllä kuuluneet tuohonkin kunnan osaan.

Osa peura-nimistä voi viitata tietenkin merkkaamattomaan eli peurakorvaporoon. Ivalosta itään olevien nimien uskon kuitenkin viittaavaan enimmäkseen villeihin peuroihin, koska juuri Inarin kaakkoisosissa, Sodankylän rajan tuntumassa elivät historiallisten tietojen mukaan kunnan viimeiset peurat ja siellä niitä viimeksi pyydettiin, usein yhteistyössä rajanaapurisiidojen miesten kanssa.


Uurto-, moita- ja voununtapyynti

 

Viimeisinä peuranpyyntiaikoina, 1800-luvun puolivälissä peuroja pyydettiin kahdesti tai kolmesti vuodessa. Syksyisin, ennen rykimäaikaa tai sen alussa, alkoi metsärajalla harjoitettu uurtopyynti (ordostâllâm), jonka yhteydessä voitiin koota myös kesän vapaana laiduntaneita poroja. Kevättalvella, helmi–maaliskuussa oli puolestaan moitapyynti (myeiđi). Joskus peuroja pyydettiin vielä keväisinkin, vapun jälkeen, pälvisen ja paljaan maan aikaan. Sitä kutsuttiin voununnaksi (vuávnum). 

Pyydettäessä kuljettiin jalan tai hiihtäen muutaman miehen joukoissa seuduilla, joissa tiedettiin olevan peuroja ja etsittiin kunnes löydettiin. Peurojen jäljittämisessä käytettiin tavallisesti apuna koiraa. Kun peuroja löydettiin, niitä lähestyttiin vastatuuleen hiipien tai ryömien, jotta peurat eivät haistaisi ihmisiä ja pakenisi. Kun päästiin riittävän lähelle, eläimet ammuttiin.

Uurto-, moita- ja voununtapyynnin lisäksi oli ainakin vielä 1700-luvulla, joskus vielä 1800-luvun puolellakin, käytössä muitakin pyyntitapoja. Tavallisimpia olivat erilaiset pyyntiaidat ja -aitaukset, joita käytettiin yleensä syksyisin ja talvisin. Tällaisia olivat hangasaidat (äägis, piärtušm) ja pienoisvuomenet eli siutta-aitaukset (čivttâkärdi). Hankaat olivat pitkiä aitoja, jotka rakennettiin tasaisiin kangasmetsiin tai luonnollisiin kapeikkoihin, joita pitkin peurojen tiedettiin kulkevan. Vapaata kulkemista estävissä aidoissa oli aukkoja, joiden läpi peurat kulkivat ja tarttuivat niihin asetettuihin ansanuoriin.

Hankaat rakennettiin tavallisesti metsäseuduille, joilla oli puuta aidanrakennustarpeiksi. Aitaa varten kaadettiin eläviä puita ja keloja, mutta apuna käytettiin myös eläviä puita, kantoja ja tuulenkaatoja. Olen itsekin nähnyt hankaan jäänteet Itä-Inarissa Kondosiijävrin seudulla. Kun tuon järvennimen määriteosan Kondosâš taustana on koltansaamen sanan kåʹdd 'peura' vanhempi muoto *kond, niin siellä todellakin voi kokea tempautuvansa historian tapahtumiin.


Iskku Ovllá, Oula Näkkäläjärvi mittakaavana suurelle, 1,4 metriä syvälle peuranpyyntikuopalle Lemmenjoen Sotkajärven salmen tuntumassa vuonna 1955. Kuopan reunalla erottuva maatunut puu voi olla hankaan jäänne. Näkkäläjärvi oli 1950 ja -60-luvuilla mukana kartoittamassa Suomen Lapin pyyntikuoppia. Kuva: Hilkka Vilppula, Museovirasto,Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma SUK520:161. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.




Edellisen kuvan pyyntikuopan sijaintipaikka kartalla löytyy tämän linkin takaa. Alueella on runsaasti pyyntikuoppia isoina pyyntijärjestelminä.



Vanhempina aikoina hankaan aukossa saattoi olla ansanyörin sijaan pyyntikuoppa, jonka pohjassa oli teräväkärkisiä seipäitä. Tällaisesta pyyntitavasta on melko luotettavaa muistitietoa 1800-luvun alusta, mutta niiden käyttäminen oli ilmeisesti loppunut jo paljon ennen tuota aikaa. Inarissa on runsaasti pyyntikuoppia, mutta vain pieni osan niistä on ollut käytössä historiallisena aikana. Peurat ovat nimittäin tykänneet liikkua samankaltaisilla seuduilla jo tuhansien vuosien ajan. Esimerkiksi Ruijassa on arkeologisissa tutkimuksissa havaittu, että monet pyyntikuopat ovat olleet käytössä jo ennen saamelaisten aikaa tai siihen aikaan, kun saamen kielen puhujat vasta alkoivat asuttaa Saamenmaata. Näin on melkoisella varmuudella Inarissakin, mutta kukaan ei ole tutkinut asiaa tarkemmin.

Hankaiden lisäksi Inarissa on pyydetty peuraa myös pienoisvuomenilla eli siutta-aitauksilla. Ne muistuttivat tunturialueiden pohjoissaamelaisten kilometrien pituisia vuomenia (vuopman), mutta olivat kooltaan paljon pienempiä. Siutta-aitaukseen on kuulunut varsinainen pyöreä aitaus sekä kaksi siitä lähtevää siula-aitaa, joiden avulla peurat on ohjattu aitaukseen. Siellä ne tapettiin keihästämällä tai nuolia ampumalla. Inarissa on muutamia pieniä kivisiä aitauksia, joista on ajateltu, että ne voivat olla siutta-aitausten jäänteitä, mutta tästä ei ole varmaa tietoa. Tällaisia pieniä aitauksia on nimittäin käytetty myös poroja lypsettäessä. Tavallisesti siula-aitaukset rakennettiin puusta, kuten hankaatkin.


Peuranpyynti paikannimien näkökulmasta

 

Inarin paikannimet, joissa on sana ordâ~ordo tai suomeksi uurto tai myeiđi, suomeksi moita sijaitsevat enimmäkseen Saariselän seudulla tai sen lähettyvillä. Se on odotustenmukaista, koska viimeiset tiedot peuranpyynnistä ovat juuri tuolta alueelta. Muilla tunturialueilla poronhoito oli tuolloin jo vallannut maat ja peurat kadonneet. Viimeiset peuratkin nähtiin Inarissa juuri Saariselällä, Sodankylän rajaseudulla 1900-luvun alkuvuosina.

Äägis-, piärtušm- ~ bearttoš- (myös suomen kieleen lainatuissa muodoissa, kuten perttus), čivt(tâ)- ~ čivtta- (suomeksi siutta-) ja hangas-nimiä löytyy Inarista kaikilta muilta alueilta paitsi Koillis-Inarista. Kyse on samasta alueesta, josta kodde-nimet puuttuvat, ja joka on ollut siihen aikaan kun peuroja vielä pyydettiin osa Näätämön kolttasiidaa. Sanojen puuttuminen alueen paikannimistä on hieman erikoista, koska kolttasaamelaisetkin ovat pyytäneet peuraa hankailla ja sanastokin on pääosin yhteistä. Syynä saattaa olla se, että alueella tuolloin käytössä olleet koltansaamenkieliset nimet ovat kadonneet tai muuntuneet myöhemmin toiseen muotoon, kuten karekki~kirakka-nimille on tapahtunut.

Yksi peuroihin liittyvä Inarin paikannimi on todella erikoinen, nimittäin Karibujärvi, koltansaameksi Karibujäuʹrr, joka sijaitsee 15 kilometriä Sevettijärvestä kaakkoon. Karibut ovat kyllä peuroja, mutta tätä nimitystä käytetään tavallisesti vain Amerikan peuroista, kun Euroopassa ja Aasiassa on peuroja ja poroja.

Kukaan ei oikein tunnu tuntevan nimen taustaa, mikä pistää nimistöntutkijan heti epäilemään, että on kyse vanhasta lainanimestä. Juuri tuolla alueella mieleen tulee, että olisi kyse vanhasta Näätämön siidan koltansaamenkielisestä nimestä. Tällöin karibu-sana voisi olla mukaelma sanasta Kõõribäll/-päll, joka puolestaan on perinteisen kolttasaamelaisen pallopelin nimi. Ehkä järven jäällä joskus pelattiin tuota peliä. Toinen mahdollisuus on, että nimen on antanut joku paikallinen humoristi.


Peurojen pyyntivälineet ja paikannimet

 

1800-luvulla peuroja ja muita eläimiä metsästettiin pyssyjen kanssa. Ne tulivat käyttöön hitaasti 1600-luvun mittaan. Esimerkiksi Nukkumajoen muinaisesta talvikylästä on löydetty pyöreitä lyijyluoteja tuolta ajalta. Ennen pyssyjä käytössä olivat jouset ja nuolet sekä keihäät. Jouset jäivät käytöstä 1700-luuvn mittaan, mutta joskus harvoin niitä käytettiin vielä 1800-luvun alussa. Jousia oli kahdenlaisia: tavallisia jousia ja jalkajousia. Nuoliakin oli kahdenlaisia: teräviä nuolia, joista käytettiin nimitystä pelbi, ja tylppiä nuolia eli vasamia, joiden nimitys oli puzzânjuolâ.

Pelbi-nuolten kärjet tehtiin aluksi luusta tai sarvesta ja ainakin tarinoissa jopa kuikan nokasta. Myöhemmin niitä tehtiin kuparista ja raudasta. Teräviä nuolia käytettiin isompien eläinten, kuten peurojen ampumiseen. Vasamat tehtiin puusta ja niillä ammuttiin pieniä turkiseläimiä. Tarkoituksena oli, että tylppä nuoli kumautti eläimen hengiltä tai ainakin tajuttomaksi eikä kallisarvoinen turkis reikiintynyt.


Kaksi pelbi-tyyppistä nuolenkärkeä, jotka on löydetty Nukkumajoen talvikyläkohteen Nukkumajoki 2:n kaivaustutkimuksissa. Vasemmanpuoleinen on rautaa ja oikeanpuoleinen piirtokoristeltua sarvea. Kuvat: Markku Haverinen 2013, Museovirasto, Arkeologian kuvakokoelma, Digikuvakokoelma, vasemmanpuoleinen AKDG3356:1, oikeanpuoleinen AKDG3360:1. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.


Erilaisten pyyntivälineiden nimityksiä on paikannimissä siellä täällä joka puolella Inaria, mutta ei Etelä-Inarissa. Siellä on puolestaan eniten suurten pyyntilaitteiden, kuten hangasten nimityksiä. Tämän voi tulkita siten, että suurin osa nimistä kuvastaa suunnilleen 1800-luvun alun tilannetta. Tuolloin peuroja oli vielä kunnan eteläosassa, mutta pohjoisosassa oli lähinnä poroja ja pyydettiin muita eläimiä, joita pyydettiin eri keinoilla. Mielenkiintoista on, että kaikki Inarin pisso- eli pyssy-sanan sisältävät paikannimet ovat Itä-Inarissa Nellimin pohjoispuolella.Yksi torrakka-nimi löytyy Nellimin eteläpuolelta. Tämä lienee kuitenkin sattumaa tai ainakin sitä on vaikea muutoin selittää.



Erittäin mielenkiintoista on, että Inarin ensimmäinen kirkko valmistui vuonna 1648 Stuorrâ Piälbáájävrin eli Ison Pielpajärven rannalle. Järven nimessä on muisto tuon ajan inarinsaamelaisten elämästä: pelbi-sanan diminutiivimuoto. Sana pelbi on muuttunut oudoksi jo pitkä aika sitten ja varmaan tästä syystä paikannimipesueessa on kahdenlaisia muotoja: piälbáá- ja piälppáá-. Toinen vaihtoehto on, että sanalla on ollut jo alun perin kaksi muotoa, joista toisessa on soinnillinen ja toisessa soinniton keskuskonsonantisto: pelbipelppi. Tällaista vaihtelua on joissain muissakin sanoissa.


Saaliin säilyttäminen

 

Kun saalista oli saatu, niin se piti saada vietyä kotiin tai sitten varastoida metsään. Paljaan maan aikaan pieni määrä lihaa voitiin kannattaa poroilla kotiin. Suuremmat määrät varastoitiin pyyntipaikan lähelle purnuun (puornâ) tai upotettiin veteen eli laanattiin (lanâdiđ). Purnu oli kesäisin rakkakivikkoon tai maahan kaivettu kuoppa, johon lihat ladottiin. Pohjalle ja päälle laitettiin tuohia, oksia tai varpuja, päällimmäiseksi suuria kiviä, jotteivät ahmat ja muut eläimet päässeet niillä herkuttelemaan. Talvisin purnu salvottiin hirsistä lumen päälle ja katettiin risuilla sekä kivillä.


Purnu Inarin Sallijärveltä vuodelta 1956. Kuva: Maija-Liisa Heikinmäki, Museovirasto, Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma SUK524:3. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.





Laanattaessa lihat ensin kiedottiin tuoheen ja sitten upotettiin lähteen tai syvän kosken pohjaan. Niissä vesi pysyi lämpimälläkin säällä kylmänä ja hidasti lihan pilaantumista. Päälle ladottiin painavia kiviä, jotta lihat pysyivät paikoillaan. Laaniliha kesääntyi ja happani (lanâstuđ) usein ja siihen tuli matoja. Tuollaisen lihan maku oli kuitenkin muinaisten inarinsaamelaisten mielestä miellyttävää vaihtelua (vertaa ruotsalaisten hapansilakkaan!) ja madot saattoi aina polttaa pois tulessa ennen keittämistä.

Toisinaan rakennettiin metsään pientä aittaa muistuttava rakennus, joka seisoi korkean jalan varassa. Sellaista kutsuttiin niliaitaksi (njollâ). Nilin yksinkertaisempi versio oli lauttanen (láávtáš) jossa ei ollut seiniä, vain lava, jonka päälle lihat varastoitiin oksien ja tuohien alle. Myös taljat jätettiin metsään ja pingotettiin puihin kuivumaan. Kun tuli hyvä talvikeli, lihat vedätettiin kotiin ahkioissa (kesijâššâđ).



Monet Inarin lautta-sanan sisältävät nimet viittaavat lautan sijaan láávtáš-sanaan. Tässä kartassa on kaksi esimerkkiä Nellimin eteläpuolelta: Akalauttapää - Ákálávttááuáiváš ja Pietarlauttaoivi. Nimet ovat todennäköisesti olleet alunperin koltansaamenkielisiä: Ääkk Laautâ(ž)vuäivaž ʼIsoäidin Lauttaspää' tai Lauttasenpää ja Peâttra Laautâ(ž)vueiʹvv 'Pietarin Lauttaspää tai Lauttasenpää' ja paikoilla on ilmeisesti joskus muinoin ollut jonkun isoäidin ja jonkun Pietarin lauttaset. Lähde: Maanmittauslaitoksen Avoimien aineistojen tiedostopalvelu. Julkaistu CC BY 4.0 -lisenssillä.



Säilytykseen liittyviä sanoja on paikannimissä pitkin Inaria, mutta Itä-Inarissa niitä on paljon, kun taas lännessä vain siellä täällä harvakseltaan. Länsi- ja Pohjois-Inarissa, tunturialueilla, on paikannimiä, jossa on sana puornâ, buordna tai purnu. Etelä- ja Itä-Inarissa on niiden lisäksi sanoja lávttáš (lauttas-; lávttáš), njollâ (nili; njalla) ja laanâ (laana-~laani-). Tämä kertoo siitä, että puuttomassa tunturissa oli vaikeaa rakentaa lauttanen tai niliaitta. Merkittävä ero toisiin peuranpyyntisanoihin nähden on, että varastointirakenteisiin liittyviä sanoja on paljon myös vanhan Näätämön siidan alueella Koillis-Inarissa.


Jos Inarin vanha peuranpyynti kiinnostaa, siitä voi lukea lisää esimerkiksi teoksista T. I. Itkonen 1948: Suomen lappalaiset II, s. 5–68 sekä A. V. Koskimies ja T. I. Itkonen 1978: Inarinlappalaista kansantietoutta, s. 348–353,366–367,376–383.

8 kommenttia:

  1. Partakossa myös Čivtjuuhâ :) Kiitos taas tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä! :) Jos viittaat Koillis-Inarin outouteen näiden peuranpyyntinimien suhteen, niin täsmenettäköön, että Partakko ei kuulu tähän alueeseen minun ajattelussani, vaikka siinä onkin kiinnostava nimi! Palataan tähän kun on tähän kontekstiin vähän vahvemman tieto- ja tulkintapohjan.

      Poista
  2. Epäilen humoristia. Ensimmäinen alueella liikkunut amerikkalainen oli tietääkseni Pertti Pelto 50-luvulla, ja hän on hyvinkin saattanu kertoa sevettiläisille karibuista. Kõõribäll/-päll kuului kai kyläyhteisön ajanviettoon, eikä mainitulla paikalla kai kylänpaikkaa ollut.

    VastaaPoista
  3. Epäilen huumorimiestä. Pertti Pelto on ilmeisesti kertonut Pohjois-Amerikan karibuista 50-luvulla. Kõõripäll kuului kyläelämään, eikä tuolla kai ole ollut talvikylää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huumori on aina mahdollinen selitys pienten paikkojen nimissä, vaan mikä oli järven nimi ennen tätä? Pitänee arvella alkuperäisen nimen kadonneen, mutta mahdollisuuksien rajoissa on, että alkuperäinen nimikin on jotenkin muistuttanut karibu-sanaa ja toiminut siten huumorin kimmokkeena. Tämä jäänee ikuiseksi mysteeriksi.

      Poista
    2. Olettaisin, että alkuperäinen nimi oli Kå ddjäu´rr, mutta kun Pertti Pelto kertoi tulilla Amerikan karibuista, päätettiin saman tien kastaa järvi uudestaan.

      Poista
    3. Iijärven länsipuolella on Karbuljävri (Kaarbuljävri).

      pužžânjuollâ p.o. puzzânjuolâ

      Poista
  4. Kiitos! Kielenkorjaukset tehty. Tuo Ka(a)rbuljävri olisi juurikin sen oloinen nimi, josta hyvällä kielikuvituksella varustettu humoristi vääntää Karibujärven uuteen sanaan tutustuttuaan tai jota pitää innoittajanaan toisen paikan nimeämiseen. Vaan mikä on Ka(a)rbuljävrin takana? Itse en ainakaan tunne sille selvää selitystä. Kõõribäll/-päll selitys on aina varalla! ;) Nimen aiheen valinta on usein niin epäloogista ja sen motivaatio vaikeasti jäljitettävää, etten pidä yksittäisen nimen kohdalla juuri mitään aihetta mahdottomana. Tämä tuottaa tietenkin joitakin ongelmia nimistöntutkimuksen metodiikan perusperiaatteiden (tai ainakin niiden perustelemisen) suhteen, vaan minkäs teet, jos ihmisluonto ei tahdo seurata tieteen lakeja!

    VastaaPoista

Tekstejä saa mielellään kommentoida ja lisätiedot sekä korjaukset ovat aina tervetulleita!