Peuranpyytäjien paikannimiä Inarissa
Inarinsaamelaiset elivät pitkään pyyntielinkeinoista, sillä
karjatalous ja poronhoito nousivat merkittävään asemaan vasta 1800-luvun jälkipuoliskolla.
Vielä 1700-luvulla ja 1800-luvun alussa peuranpyynnillä oli keskeinen merkitys
elinkeinojen joukossa kalastuksen rinnalla. Tämä pyyntikansan perintö tulee
hyvin esille myös Inarin paikannimissä.
Metsästys on ollut tärkeä osa inarinsaamelaisten elämää
näihin päiviin asti, mutta peuranpyynnillä on ollut siinä oma erityinen
sijansa. Viimeiset dokumentit siitä, miten peuroja pyydettiin Inarissa ovat 1800-luvun
puolivälistä. Vielä 1840-luvulla peuranpyynnistä puhuminen oli Åbo Tidningar -lehden (1841, Nr. 46, s.
3) mukaan inarinsaamelaisille kaikkein mieluisin ajanviete:
"Den fångst, hvarvid Lappen med hela sin själ hvilar,
är vildrensjagt; man behöfver ej mer än väcka fråga derom, för att sätta honom
i sitt element – –"
['Se metsästys, johon saamelainen koko sieluineen
syventyy, on peuranpyynti; ei tarvitse kuin nostaa aihe esille saattaakseen
hänet omimpaan elementtiinsä']
Inarin paikannimet, joissa on sana kodde, goddi tai peura. Lähde: Kansalaisen karttapaikka.
Kun katsoo esimerkiksi Kansalaisen
karttapaikka -internetpalvelussa, missä Inarissa on paikannimiä, joissa
esiintyy sana kodde, goddi tai peura, saa nähtäväkseen melko mielenkiintoisen kartan. Nimiä on
paljon Ivalosta itään aina Nellimin seudulle asti sekä siellä täällä tunturialueilla,
mutta ei lainkaan kunnan koillisosassa. Siellä on kuitenkin esimerkiksi
sellaisia paikannimiä, joissa esiintyy sana kaareeh
tai karekki~kirakka (< koltansaamen
kââʹreǩ), joka on peurahirvaan
nimitys, joten peurat ovat kyllä kuuluneet tuohonkin kunnan osaan.
Osa peura-nimistä
voi viitata tietenkin merkkaamattomaan eli peurakorvaporoon. Ivalosta itään
olevien nimien uskon kuitenkin viittaavaan enimmäkseen villeihin peuroihin,
koska juuri Inarin kaakkoisosissa, Sodankylän rajan tuntumassa elivät historiallisten
tietojen mukaan kunnan viimeiset peurat ja siellä niitä viimeksi pyydettiin,
usein yhteistyössä rajanaapurisiidojen miesten kanssa.
Uurto-, moita- ja voununtapyynti
Viimeisinä peuranpyyntiaikoina, 1800-luvun puolivälissä peuroja
pyydettiin kahdesti tai kolmesti vuodessa. Syksyisin, ennen rykimäaikaa tai sen
alussa, alkoi metsärajalla harjoitettu uurtopyynti (ordostâllâm), jonka yhteydessä voitiin koota myös kesän vapaana
laiduntaneita poroja. Kevättalvella, helmi–maaliskuussa oli puolestaan moitapyynti
(myeiđi). Joskus peuroja pyydettiin
vielä keväisinkin, vapun jälkeen, pälvisen ja paljaan maan aikaan. Sitä
kutsuttiin voununnaksi (vuávnum).
Pyydettäessä kuljettiin jalan tai hiihtäen muutaman miehen joukoissa seuduilla,
joissa tiedettiin olevan peuroja ja etsittiin kunnes löydettiin. Peurojen
jäljittämisessä käytettiin tavallisesti apuna koiraa. Kun peuroja löydettiin,
niitä lähestyttiin vastatuuleen hiipien tai ryömien, jotta peurat eivät
haistaisi ihmisiä ja pakenisi. Kun päästiin riittävän lähelle, eläimet
ammuttiin.
Uurto-, moita- ja voununtapyynnin lisäksi oli ainakin vielä
1700-luvulla, joskus vielä 1800-luvun puolellakin, käytössä muitakin
pyyntitapoja. Tavallisimpia olivat erilaiset pyyntiaidat ja -aitaukset, joita
käytettiin yleensä syksyisin ja talvisin. Tällaisia olivat hangasaidat (äägis, piärtušm) ja pienoisvuomenet eli
siutta-aitaukset (čivttâkärdi). Hankaat
olivat pitkiä aitoja, jotka rakennettiin tasaisiin kangasmetsiin tai
luonnollisiin kapeikkoihin, joita pitkin peurojen tiedettiin kulkevan. Vapaata
kulkemista estävissä aidoissa oli aukkoja, joiden läpi peurat kulkivat ja
tarttuivat niihin asetettuihin ansanuoriin.
Hankaat rakennettiin tavallisesti metsäseuduille, joilla oli
puuta aidanrakennustarpeiksi. Aitaa varten kaadettiin eläviä puita ja keloja,
mutta apuna käytettiin myös eläviä puita, kantoja ja tuulenkaatoja. Olen
itsekin nähnyt hankaan jäänteet Itä-Inarissa Kondosiijävrin seudulla. Kun tuon
järvennimen määriteosan Kondosâš taustana
on koltansaamen sanan kåʹdd 'peura'
vanhempi muoto *kond, niin siellä
todellakin voi kokea tempautuvansa historian tapahtumiin.
Iskku Ovllá, Oula Näkkäläjärvi mittakaavana suurelle, 1,4 metriä syvälle peuranpyyntikuopalle Lemmenjoen Sotkajärven salmen tuntumassa vuonna 1955. Kuopan reunalla erottuva maatunut puu voi olla hankaan jäänne. Näkkäläjärvi oli 1950 ja -60-luvuilla mukana kartoittamassa Suomen Lapin pyyntikuoppia. Kuva: Hilkka Vilppula, Museovirasto,Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma SUK520:161. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.
Edellisen kuvan pyyntikuopan sijaintipaikka kartalla löytyy tämän linkin takaa. Alueella on runsaasti pyyntikuoppia isoina pyyntijärjestelminä.
Vanhempina aikoina hankaan aukossa saattoi olla ansanyörin
sijaan pyyntikuoppa, jonka pohjassa oli teräväkärkisiä seipäitä. Tällaisesta
pyyntitavasta on melko luotettavaa muistitietoa 1800-luvun alusta, mutta niiden
käyttäminen oli ilmeisesti loppunut jo paljon ennen tuota aikaa. Inarissa on
runsaasti pyyntikuoppia, mutta vain pieni osan niistä on ollut käytössä
historiallisena aikana. Peurat ovat nimittäin tykänneet liikkua
samankaltaisilla seuduilla jo tuhansien vuosien ajan. Esimerkiksi Ruijassa on
arkeologisissa tutkimuksissa havaittu, että monet pyyntikuopat ovat olleet
käytössä jo ennen saamelaisten aikaa tai siihen aikaan, kun saamen kielen
puhujat vasta alkoivat asuttaa Saamenmaata. Näin on melkoisella varmuudella
Inarissakin, mutta kukaan ei ole tutkinut asiaa tarkemmin.
Hankaiden lisäksi Inarissa on pyydetty peuraa myös
pienoisvuomenilla eli siutta-aitauksilla. Ne muistuttivat tunturialueiden
pohjoissaamelaisten kilometrien pituisia vuomenia (vuopman), mutta olivat kooltaan paljon pienempiä. Siutta-aitaukseen
on kuulunut varsinainen pyöreä aitaus sekä kaksi siitä lähtevää siula-aitaa,
joiden avulla peurat on ohjattu aitaukseen. Siellä ne tapettiin keihästämällä tai
nuolia ampumalla. Inarissa on muutamia pieniä kivisiä aitauksia, joista on
ajateltu, että ne voivat olla siutta-aitausten jäänteitä, mutta tästä ei ole
varmaa tietoa. Tällaisia pieniä aitauksia on nimittäin käytetty myös poroja
lypsettäessä. Tavallisesti siula-aitaukset rakennettiin puusta, kuten
hankaatkin.
Peuranpyynti paikannimien näkökulmasta
Inarin paikannimet, joissa on sana ordâ~ordo tai suomeksi uurto tai myeiđi, suomeksi
moita sijaitsevat enimmäkseen
Saariselän seudulla tai sen lähettyvillä. Se on odotustenmukaista, koska
viimeiset tiedot peuranpyynnistä ovat juuri tuolta alueelta. Muilla
tunturialueilla poronhoito oli tuolloin jo vallannut maat ja peurat kadonneet.
Viimeiset peuratkin nähtiin Inarissa juuri Saariselällä, Sodankylän rajaseudulla
1900-luvun alkuvuosina.
Äägis-, piärtušm- ~
bearttoš- (myös suomen kieleen
lainatuissa muodoissa, kuten perttus),
čivt(tâ)- ~ čivtta-
(suomeksi siutta-) ja hangas-nimiä löytyy Inarista kaikilta
muilta alueilta paitsi Koillis-Inarista. Kyse on samasta alueesta, josta kodde-nimet puuttuvat, ja joka on ollut siihen
aikaan kun peuroja vielä pyydettiin osa Näätämön kolttasiidaa. Sanojen
puuttuminen alueen paikannimistä on hieman erikoista, koska
kolttasaamelaisetkin ovat pyytäneet peuraa hankailla ja sanastokin on pääosin
yhteistä. Syynä saattaa olla se, että alueella tuolloin käytössä olleet
koltansaamenkieliset nimet ovat kadonneet tai muuntuneet myöhemmin toiseen
muotoon, kuten karekki~kirakka-nimille on tapahtunut.
Yksi peuroihin liittyvä Inarin paikannimi on todella
erikoinen, nimittäin Karibujärvi,
koltansaameksi Karibujäuʹrr, joka
sijaitsee 15 kilometriä Sevettijärvestä kaakkoon. Karibut ovat kyllä peuroja,
mutta tätä nimitystä käytetään tavallisesti vain Amerikan peuroista, kun
Euroopassa ja Aasiassa on peuroja ja poroja.
Kukaan ei oikein tunnu tuntevan nimen taustaa, mikä pistää
nimistöntutkijan heti epäilemään, että on kyse vanhasta lainanimestä. Juuri
tuolla alueella mieleen tulee, että olisi kyse vanhasta Näätämön siidan
koltansaamenkielisestä nimestä. Tällöin karibu-sana
voisi olla mukaelma sanasta Kõõribäll/-päll,
joka puolestaan on perinteisen kolttasaamelaisen pallopelin nimi. Ehkä järven
jäällä joskus pelattiin tuota peliä. Toinen mahdollisuus on, että nimen on
antanut joku paikallinen humoristi.
Peurojen pyyntivälineet ja paikannimet
1800-luvulla peuroja ja muita eläimiä metsästettiin pyssyjen
kanssa. Ne tulivat käyttöön hitaasti 1600-luvun mittaan. Esimerkiksi
Nukkumajoen muinaisesta talvikylästä on löydetty pyöreitä lyijyluoteja tuolta
ajalta. Ennen pyssyjä käytössä olivat jouset ja nuolet sekä keihäät. Jouset
jäivät käytöstä 1700-luuvn mittaan, mutta joskus harvoin niitä käytettiin vielä
1800-luvun alussa. Jousia oli kahdenlaisia: tavallisia jousia ja jalkajousia.
Nuoliakin oli kahdenlaisia: teräviä nuolia, joista käytettiin nimitystä pelbi, ja tylppiä nuolia eli vasamia,
joiden nimitys oli puzzânjuolâ.
Pelbi-nuolten
kärjet tehtiin aluksi luusta tai sarvesta ja ainakin tarinoissa jopa kuikan
nokasta. Myöhemmin niitä tehtiin kuparista ja raudasta. Teräviä nuolia
käytettiin isompien eläinten, kuten peurojen ampumiseen. Vasamat tehtiin puusta
ja niillä ammuttiin pieniä turkiseläimiä. Tarkoituksena oli, että tylppä nuoli
kumautti eläimen hengiltä tai ainakin tajuttomaksi eikä kallisarvoinen turkis
reikiintynyt.
Kaksi pelbi-tyyppistä nuolenkärkeä, jotka on löydetty Nukkumajoen talvikyläkohteen Nukkumajoki 2:n kaivaustutkimuksissa. Vasemmanpuoleinen on rautaa ja oikeanpuoleinen piirtokoristeltua sarvea. Kuvat: Markku Haverinen 2013, Museovirasto,
Arkeologian kuvakokoelma, Digikuvakokoelma, vasemmanpuoleinen AKDG3356:1, oikeanpuoleinen AKDG3360:1. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.
Erilaisten pyyntivälineiden nimityksiä on paikannimissä
siellä täällä joka puolella Inaria, mutta ei Etelä-Inarissa. Siellä on
puolestaan eniten suurten pyyntilaitteiden, kuten hangasten nimityksiä. Tämän
voi tulkita siten, että suurin osa nimistä kuvastaa suunnilleen 1800-luvun alun
tilannetta. Tuolloin peuroja oli vielä kunnan eteläosassa, mutta pohjoisosassa
oli lähinnä poroja ja pyydettiin muita eläimiä, joita pyydettiin eri keinoilla.
Mielenkiintoista on, että kaikki Inarin pisso-
eli pyssy-sanan sisältävät
paikannimet ovat Itä-Inarissa Nellimin pohjoispuolella.Yksi torrakka-nimi löytyy Nellimin eteläpuolelta. Tämä lienee kuitenkin
sattumaa tai ainakin sitä on vaikea muutoin selittää.
Erittäin mielenkiintoista on, että Inarin ensimmäinen kirkko
valmistui vuonna 1648 Stuorrâ Piälbáájävrin eli Ison Pielpajärven rannalle.
Järven nimessä on muisto tuon ajan inarinsaamelaisten elämästä: pelbi-sanan diminutiivimuoto. Sana pelbi on muuttunut oudoksi jo pitkä aika
sitten ja varmaan tästä syystä paikannimipesueessa on kahdenlaisia muotoja: piälbáá- ja piälppáá-. Toinen vaihtoehto on, että sanalla on ollut jo alun perin
kaksi muotoa, joista toisessa on soinnillinen ja toisessa soinniton
keskuskonsonantisto: pelbi já pelppi. Tällaista vaihtelua on joissain
muissakin sanoissa.
Saaliin säilyttäminen
Kun saalista oli saatu, niin se piti saada vietyä kotiin tai
sitten varastoida metsään. Paljaan maan aikaan pieni määrä lihaa voitiin
kannattaa poroilla kotiin. Suuremmat määrät varastoitiin pyyntipaikan lähelle
purnuun (puornâ) tai upotettiin
veteen eli laanattiin (lanâdiđ).
Purnu oli kesäisin rakkakivikkoon tai maahan kaivettu kuoppa, johon lihat
ladottiin. Pohjalle ja päälle laitettiin tuohia, oksia tai varpuja, päällimmäiseksi
suuria kiviä, jotteivät ahmat ja muut eläimet päässeet niillä herkuttelemaan.
Talvisin purnu salvottiin hirsistä lumen päälle ja katettiin risuilla sekä
kivillä.
Purnu Inarin Sallijärveltä vuodelta 1956. Kuva: Maija-Liisa Heikinmäki, Museovirasto, Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma SUK524:3. Julkaistu CC BY 4.0-lisenssillä.
Laanattaessa lihat ensin kiedottiin tuoheen ja sitten
upotettiin lähteen tai syvän kosken pohjaan. Niissä vesi pysyi lämpimälläkin
säällä kylmänä ja hidasti lihan pilaantumista. Päälle ladottiin painavia kiviä,
jotta lihat pysyivät paikoillaan. Laaniliha kesääntyi ja happani (lanâstuđ) usein ja
siihen tuli matoja. Tuollaisen lihan maku oli kuitenkin muinaisten
inarinsaamelaisten mielestä miellyttävää vaihtelua (vertaa ruotsalaisten
hapansilakkaan!) ja madot saattoi aina polttaa pois tulessa ennen keittämistä.
Toisinaan rakennettiin metsään pientä aittaa muistuttava
rakennus, joka seisoi korkean jalan varassa. Sellaista kutsuttiin niliaitaksi (njollâ). Nilin yksinkertaisempi versio
oli lauttanen (láávtáš) jossa ei ollut
seiniä, vain lava, jonka päälle lihat varastoitiin oksien ja tuohien alle. Myös
taljat jätettiin metsään ja pingotettiin puihin kuivumaan. Kun tuli hyvä
talvikeli, lihat vedätettiin kotiin ahkioissa (kesijâššâđ).
Monet Inarin lautta-sanan sisältävät nimet viittaavat lautan sijaan láávtáš-sanaan. Tässä kartassa on kaksi esimerkkiä Nellimin eteläpuolelta: Akalauttapää - Ákálávttááuáiváš ja Pietarlauttaoivi. Nimet ovat todennäköisesti olleet alunperin koltansaamenkielisiä: Ääkk Laautâ(ž)vuäivaž ʼIsoäidin Lauttaspää' tai Lauttasenpää ja Peâttra Laautâ(ž)vueiʹvv 'Pietarin Lauttaspää tai Lauttasenpää' ja paikoilla on ilmeisesti joskus muinoin ollut jonkun isoäidin ja jonkun Pietarin lauttaset. Lähde: Maanmittauslaitoksen Avoimien aineistojen tiedostopalvelu. Julkaistu CC BY 4.0 -lisenssillä.
Säilytykseen liittyviä sanoja on paikannimissä pitkin
Inaria, mutta Itä-Inarissa niitä on paljon, kun taas lännessä vain siellä
täällä harvakseltaan. Länsi- ja Pohjois-Inarissa, tunturialueilla, on paikannimiä,
jossa on sana puornâ, buordna tai purnu. Etelä- ja Itä-Inarissa on niiden lisäksi sanoja lávttáš (lauttas-; lávttáš), njollâ (nili; njalla) ja laanâ (laana-~laani-). Tämä kertoo siitä, että
puuttomassa tunturissa oli vaikeaa rakentaa lauttanen tai niliaitta. Merkittävä
ero toisiin peuranpyyntisanoihin nähden on, että varastointirakenteisiin
liittyviä sanoja on paljon myös vanhan Näätämön siidan alueella
Koillis-Inarissa.
Jos Inarin vanha peuranpyynti kiinnostaa, siitä voi lukea
lisää esimerkiksi teoksista T. I. Itkonen 1948: Suomen lappalaiset II, s. 5–68 sekä A. V. Koskimies ja T. I.
Itkonen 1978: Inarinlappalaista
kansantietoutta, s. 348–353,366–367,376–383.
Partakossa myös Čivtjuuhâ :) Kiitos taas tästä!
VastaaPoistaOle hyvä! :) Jos viittaat Koillis-Inarin outouteen näiden peuranpyyntinimien suhteen, niin täsmenettäköön, että Partakko ei kuulu tähän alueeseen minun ajattelussani, vaikka siinä onkin kiinnostava nimi! Palataan tähän kun on tähän kontekstiin vähän vahvemman tieto- ja tulkintapohjan.
PoistaEpäilen humoristia. Ensimmäinen alueella liikkunut amerikkalainen oli tietääkseni Pertti Pelto 50-luvulla, ja hän on hyvinkin saattanu kertoa sevettiläisille karibuista. Kõõribäll/-päll kuului kai kyläyhteisön ajanviettoon, eikä mainitulla paikalla kai kylänpaikkaa ollut.
VastaaPoistaEpäilen huumorimiestä. Pertti Pelto on ilmeisesti kertonut Pohjois-Amerikan karibuista 50-luvulla. Kõõripäll kuului kyläelämään, eikä tuolla kai ole ollut talvikylää.
VastaaPoistaHuumori on aina mahdollinen selitys pienten paikkojen nimissä, vaan mikä oli järven nimi ennen tätä? Pitänee arvella alkuperäisen nimen kadonneen, mutta mahdollisuuksien rajoissa on, että alkuperäinen nimikin on jotenkin muistuttanut karibu-sanaa ja toiminut siten huumorin kimmokkeena. Tämä jäänee ikuiseksi mysteeriksi.
PoistaOlettaisin, että alkuperäinen nimi oli Kå ddjäu´rr, mutta kun Pertti Pelto kertoi tulilla Amerikan karibuista, päätettiin saman tien kastaa järvi uudestaan.
PoistaIijärven länsipuolella on Karbuljävri (Kaarbuljävri).
Poistapužžânjuollâ p.o. puzzânjuolâ
Kiitos! Kielenkorjaukset tehty. Tuo Ka(a)rbuljävri olisi juurikin sen oloinen nimi, josta hyvällä kielikuvituksella varustettu humoristi vääntää Karibujärven uuteen sanaan tutustuttuaan tai jota pitää innoittajanaan toisen paikan nimeämiseen. Vaan mikä on Ka(a)rbuljävrin takana? Itse en ainakaan tunne sille selvää selitystä. Kõõribäll/-päll selitys on aina varalla! ;) Nimen aiheen valinta on usein niin epäloogista ja sen motivaatio vaikeasti jäljitettävää, etten pidä yksittäisen nimen kohdalla juuri mitään aihetta mahdottomana. Tämä tuottaa tietenkin joitakin ongelmia nimistöntutkimuksen metodiikan perusperiaatteiden (tai ainakin niiden perustelemisen) suhteen, vaan minkäs teet, jos ihmisluonto ei tahdo seurata tieteen lakeja!
VastaaPoista