Inarinsaamelaisten susisuhteet ja hukanhuone
Inarinsaamelaisten suhde susiin on ollut vanhoina
aikoina kiinteä ja monimuotoinen. Lähtökohtaisesti sudet ja ihmiset ovat olleet
vastapuolia, toistensa vihollisia, jotka ovat kilpailleet osin samoista
resursseista, eritoten peuroista ja poroista. Suden on sanottu olleen
perusluonnoltaan pahan tai peräti paholaisen palveluksessa (Fellman 1906: II:
100). Tämä käsitys saattaa kuitenkin olla myöhempien, kristillisten aikojen
värittämä, sillä esikristillisten aikojen noitien on kerrottu liikkuneen suden
hahmossa (esim. Fellman 1906: II: 28). Tämä on riittänyt liittämään ne
kristillisessä ajatusmaailmassa jo sellaisenaan pahuuden voimiin. Varhaisemmin
sutta lienee lähinnä kunnioitettu varteenotettavana kilpailijana.
Susien keskeinen asema inarinsaamelaisten naapurina
käy hyvin esille Utsjoen ja Inarin pappina vuosina 1820–32 toimineen Jacob
Fellman (1906: I: 82) selostuksesta. Sen mukaan inarinsaamelaisilla oli hänen
aikanaan tapana tervehtiä toisiaan sanomalla: "Luojan olkoon kiitos, että
olet terve! Onko rauha maassa?" Hänen mukaansa rauha ei koskenut vain
sotia ja muita rauhattomuuksia, vaan myös susien esiintymistä, sairautta,
nälänhätää ja muita epäonnisia asioita. Sudet siis rinnastuivat tärkeydessään kuolemantauteihin,
nälänhätään ja sotaan.
John Anders Savion puupiirros Gumppet ja bohccot 1 (Sudet ja porot 1). Kuva: Saviomusea/Saviomuseet. Käyttö CC BY-NC-lisenssillä.
Sutta ei kuitenkaan pelätty (jos pappeja ei oteta
lukuun), sillä vaikka susia oli paljon ja niistä tehtiin havaintoja lähes
jatkuvasti, ne eivät olleet suora uhka ihmisille. Fellmanin mukaan susien ei
tiedetty koskaan käyneen ihmisten, ei edes lasten tai koirien kimppuun, koska
niillä oli tuohon aikaan riittävästi luontaista ravintoa. Lähes jokaisessa
taloudessa ollut koira varotti myös tehokkaasti susien lähestymisestä. (Fellman
1906: I: 427, 586; IV: 7–8.)
Susien tekemät vahingot
Harmia sudet kuitenkin tuottivat, sillä ne verottivat
tehokkaasti inarilaisten vähälukuisia poroja ja kotieläimiä, erityisesti
lampaita. Esimerkiksi pelkästään vuoden 1820 kesän ja syksyn aikana sudet
tappoivat arviolta 400 poroa Inarissa ja 1600 Utsjoella. Yksittäinen
utsjokelainen poronomistaja saattoi menettää vuodessa 50–100 päätä susien
suuhun. (Fellman 1906: IV: 6, 216.
Eron suuruus johtuu siitä, että inarinsaamelaisilla
oli huomattavasti vähemmän poroja kuin Utsjoen nomadeilla eikä laajamittainen
poronhoito ollut vielä merkittävissä määrin levinnyt Inariin asti. 1830-luvulla
inarinsaamelainen perhe omisti keskimäärin vain 40–50 poroa, mutta myös 15–30
lammasta. (Åbo Tidningar nr. 46: 2.) Toisaalta
Inarissa oli tuohon aikaan myös edelleen merkittäviä määriä peuroja, joita
sudet saattoivat saalistaa.
Inarinsaamelaisten vanha poronhoitomalli oli
periaatteessa erittäin altis susille, sillä poroja pidettiin eri vuodenaikoina melko
pitkiä aikoja hihnaan sidottuina, etteivät ne olisi karanneet joko peurojen tai
suurten porotokkien imussa. Toisaalta sudet olivat siinä määrin arkoja, että ne
karttoivat poroeloa, jossa jollakin eläimellä oli kello kaulassaan. Lisäksi
niitä saatettiin pelotella ripustamalla peski tai muita vaatteita roikkumaan
hihnaan sidottujen porojen joukkoon. Poikkeuksellisen nälkäistä, eritoten
vanhaa tai loukkaantunutta sutta vastaan nämäkään konstit eivät auttaneet.
(Fellman 1906: IV: 275; Åbo Tidningar nr.
51: 1.)
Inarin kumppi, gumpe tai susi-sanan sisältäviä paikannimiä löytyy harvakseltaan tasaisesti ympäri Inaria. Kuva: Kansalaisen karttapaikka.
Toisaalta on hämmästyttävää, kuinka vähäeleisen
tyynesti inarinsaamelaiset ovat suhtautuneet susien aiheuttamiin vahinkoihin.
Fellman (1906: I: 412) kirjoittaa: "Jos susi on tuhonnut hänen [inarinsaamelaisen]
porolaumansa tai hän on menettänyt muuta omaisuutta, vastaanottaa hän
onnettomuuden alistuvasti ja puhuu menetyksistään ilman surua ja kyyneliä,
lisäten: 'varmaan voi Jumala antaa enemmän tilalle, ja jos hän näkee sen
hyödylliseksi, siten Hän varmasti tekee.' "
Sudet ruokkivat ihmisiä
Joskus susista oli hyötyäkin. Fellman (1906: I: 659)
kuvaa, kuinka vuosina 1829 ja 1830, kun kalansaaliit olivat sekä Tenossa että
järvissä poikkeuksellisen huonot ja ihmiset näkivät sen vuoksi nälkää, niin
sudet auttoivat omalla tavallaan inarinsaamelaista väestöä. Inarilaiset
nimittäin kuljeksivat ahkerasti pohjoissaamelaisten poronhoitajien siidojen
ympärillä kokoamassa susien jättämiä poronraatoja. He saivat pitää ne joko
ilmaiseksi, vaihtaa pieneen määrään heinää tai tehdä korvaukseksi jonkin pienen
työsuorituksen, kuten pilkkoa sen päivän polttopuut.
Pohjoissaamelaisten ja inarinsaamelaisten suhteista
sekä sudesta kirjoitettiin myös vuoden 1841 Åbo
Tidningar -lehdessä, jossa ilmestyi pitkä, useisiin numeroihin (nr. 45–47,
49, 51) jaettu teksti Inarista ja sen asukkaista otsikolla Meddelanden om Enare Församling i Lappmarken. Kirjoittaja on
selvästi sivistynyt ihminen ja hyvin perillä Inarin asioista. Tällä perusteella
hän saattaisi olla Inarin silloinen kappalainen J. W. Durchman.
Rakkaalla ja vihatulla tuttavalla on monta nimeä, näin myös sudella. Koltansaameksi susi tunnetaan neutraalin kuʹmpp-sanan lisäksi ainakin nimityksillä kuʹkesjueʹǧǧ, olggseiʹbb, pââʹldes, spalkk, ålggjieʹlli, čiǯiham~čiʹǯiham, Vuâsppååʹd piânnai ja čõrmm. Näistä viimeinen on melko tavallinen Nellimin seudun paikannimissä inarinsaameen lainatussa muodossa čaarmâ ja edelleen suomeen lainatussa muodossa sarmi (ks. karttaa). Tämä sana on tuttu myös varhaisimpien joikurunojen välittäjänä toimineen keminsaamelaisen Olaus Sirman (n. 1655–1719) sukunimestä. Kuva: Kansalaisen karttapaikka.
Kirjoittajan mukaan yhä etelämmäs Inarin
metsäseuduille jutamisreittejään ulottavat nomadit pohjoissaamelaiset (Norrska Fjell-Lappar) toivat syksyisin perässään
suuria määriä susia ja ahmoja. Keväällä, vuotuismuuton alkaessa oli susien
pariutumisaika, ja tästä syystä merkittävä osa niistä jäi Inariin verottamaan
paikallisia poro- ja lammaseloja. (Åbo
Tidningar nr. 46: 2; 47: 1.) Ei ole varmaan, kuinka todenmukainen kuvaus
lienee ja kuinka pitkäksi aikaa sudet olisivat todella alueelle jääneet. Luulisi tällaisen liikenteen loppuneen melko pian, jos sudet aina siirtyivät Norjan
rannikolta Inariin, mutta eivät koskaan sieltä pois.
Hukanhuone
Mutta eivät inarinsaamelaisetkaan sentään vain
vierestä katsoneet karjansa verottamista, vaan sutta pyydettiin monella
tavalla. Tärkeintä pyyntiaikaa oli kevättalvi, jolloin susia ajettiin hiihtämällä
tai napattiin pesältä ja tapettiin ampumalla. (Åbo Tidningar nr. 47: 1.) Koska pyssyjä
oli harvakseltaan, niin susia myös nuijittiin kuoliaaksi erilaisilla sauvoilla,
keihästettiin ja pistettiin puukoilla. Myös erilaisia ansoja, kuten vipuansoja
ja sudenrautoja harrastettiin. Suomalaisten mallin mukaista sudenkuoppaakin on
kokeiltu 1800-luvun loppupuolella. Myrkkysyötit tulivat käyttöön 1800-luvun
mittaan. (Itkonen 1948: 38–39, 54–55, 60, 65.)
Erikoisemmasta päästä ansoja on hukanhuone eli hukantarha-niminen
rakennelma. Sen nimi on inarinsaameksi huonâs
ja koltansaameksi huânas.
Pohjoissaamessa nimitys esiintyy ainakin Etelä-Varangin paikannimissä muodossa fuonnoš ja Friisin sanakirjassa muodossa fuonos (Friis 1887: 181). Sana lienee
lainattu Varangin seudun pohjoissaameen inarin- tai koltansaamesta. T. I.
Itkosen (1948: 63) mukaan hukanhuoneita rakensivat inarinsaamelaiset ja
Paatsjoen kolttasaamelaiset. Karl Nickulin (1934 :37) julkaisemassa Suonikylän
paikannimistössä on kuitenkin kaksi nimeä, Huânasmueʹtǩǩ
ja Huânasvääʹrr, jotka kertovat hukanhuoneen
olleen tunnettu sielläkin. 1930-luvulla niitä ei kuitenkaan enää rakennettu. Samoin
Etelä-Varangista tunnetaan ainakin yksi hukanhuone, joka on sijainnut Fuonnošnjárga-nimisessä
paikassa.
Hukanhuoneen rakentaminen on vaatinut paljon työtä. T.
I. Itkosen (1948: 63–64) mukaan Inarin viimeisen, vuonna 1870 rakennetun
hukanhuoneen rakentamiseen oli mennyt kolmelta mieheltä kokonainen viikko. Toisaalta
saaliiksi voitiin saada kerralla jopa yhdeksän sutta. Hukanhuoneiden laadintaan
käytetty suuri työpanos ja toisaalta niiden erikoisuus Inarinkin kontekstissa kuvastuu
hyvin siinä, että kaikista kolmesta paikasta, joissa nykyisten paikannimien
perusteella voi arvella olleen hukanhuoneen, on sellainen myös muiden lähteiden
perusteella ollut.
Inarissa on kolme paikkaa, joissa esiintyy huonâs-sanan sisältäviä paikannimiä. Yksi Partakossa, yksi Nellimin kaakkoispuolella ja yksi Inarijärven itä- tai koillispuolella. Kuva: Kansalaisen karttapaikka.
Parhaat kuvaukset on saatavilla Itä-Inarin kahdesta
hukanhuoneesta. Näistä eteläisempi, Sulkus- ja Vuoskujärven väliseen notkelmaan
vuonna 1870 rakennettu on erittäin hyvin kuvattu. Sen on dokumentoinut ja sen
valmistukseen liittyvät tiedot koonnut T. I. Itkonen vuonna 1913, jolloin se
oli vielä pystyssä, mutta jo heikossa kunnossa. (Itkonen 1948: 64.) Samasta,
joskin jo romahtaneesta, hukanhuoneesta on myös Karl Nickulin ilmeisesti joskus
1930-luvulla ottama valokuva. Lisäksi sijaintipaikka on tallentunut myös
paikannimiin Huonâsmyetki 'Hukanhuone(en)taival'
ja Huonâsmyeđhiváárááš 'Hukanhuone(en)taipaleenvaara'.
Itkosen mukaan Huonâsmyetkin
hukanhuone oli yhdeksänkulmainen pyöreähkö aitaus, jonka halkaisija oli 15–17
metriä. Aitauksen seinämät oli salvottu väljästi reidenpaksuisista 2–3,5 metriä
pitkistä puista siten, että hirsien väliin jäi aina kymmenkunta senttiä rakoa. Aitauksen
korkeus oli arviolta kolmatta metriä. Keskellä aitausta oli pieni kumpare,
johon sidottiin syötiksi elävä poro. Aitauksen yläreunalle johti kaksi siltamaista
ramppia, joita pitkin susi pääsi kiipeämään ja hyppäämään alas aitaukseen.
Rampin yläpää oli niin korkealla, että susi ei päässyt sieltä enää pois. Vangiksi
jäänyt susi lopetettiin ampumalla. Huonâsmyetkin
hukanhuoneesta ei tiettävästi kuitenkaan saatu yhtään sutta, vain ahma ja kettu.
(Itkonen 1948: 64.)
Huonâsmyetkin kokoon lysähtänyt hukanhuone Karl Nickulin kuvaamana, todennäköisesti 1930-luvulla. Reunoilla erottuu romahtanut aita, keskellä töppäre, jonka päälle sidottiin elävä syöttiporo. Kuva: Karl Nickul, Museovirasto, Suomalais-ugrilainen kuvakokoelma SUK513_56. Käyttö CC BY 4.0-lisenssillä.
T. I. Itkosen rakennepiirros Huonâsmyetkin hukanhuoneesta. Yllä aita käyttökunnossa syöttiporoineen. Alla aidan muoto ylhäältä katsoen. Kuva: T. I. Itkonen, Suomen lappalaiset II, s. 64.
Inarijärven koillispuolella Kuoskervuonon pohjukan ja
Nammijärven puolessa välissä on pieni järvi nimeltään Huonâsjáávráš 'Hukanhuone(en)järvi' (suomenkielinen nimi on
mukaelma Hanosjärvi). Sen länsipuolella
on kuvaan sopivasti pienten järvien joukko nimeltään Kumppijávrááh 'Susijärvet'. Paikka on alle kilometri pohjoiseen
Lallajärven vanhasta asuinkentästä.
Tästä hukanhuoneesta ei ole yhtä hyviä dokumentteja
kuin edellisestä, mutta T. I. Itkosella on siitäkin hyvä sanallinen kuvaus. Se
oli 4–6-nurkkainen ja rakennettu siten, että aitauksen kulmat sovitettiin
kasvavien mäntyjen kohdalle. Nämä männyt katkaistiin miehen kaulan korkeudelta,
niiden yläpäät lovettiin ja yhdistettiin kahdella hirrellä toisiinsa. Näin
muodostunutta kehikkoa vasten ladottiin ulkopuolelta noin kahden metrin
pituisia mäntyrankoja ja halkaistuja runkoja pystyyn. Seinästä tuli näin hieman
sisäänpäin kalteva, ja se vahvistettiin luomalla seinän päälle vankka
lumivalli. Tämä hukanhuone oli siis käytössä talviaikaan. Muiden osalta
käyttöaika ei ole tiedossa. Yhdelle sivulle rakennettiin puunrangoista
ulkopuolelta aidalle johtava ramppi. Syöttinä oli elävä lammas tai poro, joka
oli sidottu keskellä aitaa olevalle töppäreelle.
Kolmas, Partakon lähellä Siuttajoella (Čivtjuuhâ)
sijainnut hukanhuone mainitaan T. I. Itkosen (1948: 64) mukaan Frans Äimän
käsikirjoituksessa. Tässä aitauksessa pidettiin syöttinä kahta poroa koko
talven ajan. Tämän tarkempia tietoja Siuttajoen hukanhuoneesta ei ole, mutta
Äimä tietojen lähteenä viittaa siihen, että tämäkin ansa lienee ollut käytössä
1800-luvun puolenvälin tienoilla.
Siuttajoen suusta reilut kymmenen kilometriä
pohjoiseen sijaitsee kaksi paikkaa, joiden nimet liittyvät hukanhuoneeseen: Huonâsčuoppâmjeggi 'Hukanhuoneenleikkaamajänkä' ja Huonâsčuoppâmvääri 'Hukanhuoneenleikkaamavaara'. Tässä verbi čuoppâđ viittaa puiden kaatamiseen eli
hakkaamiseen ei varsinaisesti leikkaamiseen. Ei ole varmaa, liittyvätkö nämä
kaksi paikkaa Siuttajoen hukanhuoneeseen vai johonkin toiseen samalla seudulla
olleeseen. Vähintäänkin voidaan kuitenkin ajatella, että nimillä viitataan
jonkin hukanhuoneen rakentamiseen, mikä kertoo pyyntilaitteen olleen tuttu
alueen asukkaille.
Edellä
mainittujen paikkojen suomenkieliset nimet, Venehakkaamajänkä
ja Venehakkaamavaara, kertovat siitä,
että hukanhuone ei ole ollut kaikille tuttu pyyntilaite. Nimet on kyllä muodostettu
tavalla, joka on tyypillinen saamen kielistä suomeen lainattaville, verbimuodon
sisältäville nimille: -hakkaama-nimielementin
loppu mukailee saamen kielen čuoppâm-sanan
loppua, kun suomen kielen nimioppia seuraten muodon pitäisi olla -hakkaamis-. Tämä viittaa vähintäänkin
siihen, että nimien kääntäjä on ollut tottunut saamenkielisten nimien käyttäjä,
mutta todennäköisesti myös saamenkielinen. Nimen ensimmäinen sana huonâs on kuitenkin ollut nimen
kääntäjälle outo ja hän on yhdistänyt sen sanaan voonâs 'vene'. Tätä tulkintaa on tukenut se, että sananalkuiset
äänteet /v/, /h/ ja /f/ ovat usein
vapaassa vaihtelussa. Vaan mitenkä lienee perustellut itselleen nimen sisällön:
veneiden hakkaamisen!
Lähteet:
Fellman, Jacob 1906 I: Anteckningar under min vistelse i Lappmarken. 1. delen. Finska litteratursällskapet, Helsingfors.
– 1906 II: Anteckningar under min vistelse i Lappmarken. 2. delen. Ur Lappsk Mytologi och Lappländsk Sägen. Finska litteratursällskapet, Helsingfors.
– 1906 IV: Anteckningar under min vistelse i Lappmarken. 4. delen, Bidrag till Lappmarkens fauna. Finska litteratursällskapet, Helsingfors.
Friis, J. A. 1887: Lexicon Lapponicum. Christiania.
Itkonen, T. I. 1948: Suomen lappalaiset vuoteen 1945 II. WSOY, Helsinki.
Kansalaisen karttapaikka -internetpalvelu: kansalaisen.karttapaikka.fi/
Nickul, Karl 1934: Petsamon eteläosan koltankieliset paikannimet kartografiselta kannalta. Fennia 60:1. Societas Geographica Fenniae, Helsinki.
Åbo Tidningar 1841. Lehdet luettavissa sähköisessä muodossa Kansalliskirjaston verkkosivuilla: digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tekstejä saa mielellään kommentoida ja lisätiedot sekä korjaukset ovat aina tervetulleita!